Did You Know...

   

The New York Times’ abortion lies

Share
By Michelle Malkin  •  December 31, 2006 12:54 PM

To express concerns to the New York Times:

Arthur Sulzberger Jr., Chairman & Publisher:
publisher@nytimes.com

Scott H. Heekin-Canedy, President, General Manager
president@nytimes.com

See the full decision of the court in the Climaco case (in Spanish):
http://www.lifesite.net/ldn/2006/nov/061128a.html

See the New York Times article by Jack Hitt:
http://www.nytimes.com/2006/04/09/magazine/09abortion.html?_…

See the IPAS campaign to free Climaco
http://www.ipas.org/english/about/support_ipas/carmen.asp

http://www.alternet.org/blogs/peek/34576/

http://audio.theworld.org/wma.php?id=04074

NYT Ombudsman: Times fumbled El Salvador abortion/murder story
posted at 9:03 pm on December 30, 2006 by see-dubya
Send to a Friend | printer-friendly

About a month ago I noted an allegation that the New York Times Magazine had published an article that described a woman who was serving 30 years in a prison in El Salvador for getting an abortion. While abortion is illegal in El Salvador, the woman had actually been convicted of murder for strangling her newborn.

NYT Public Editor Byron Calame checked into it and found that, basically, the Times got it wrong–or, as he put it:

Accuracy and fairness were not pursued with the vigor Times readers have a right to expect.

I will let you read through the details for yourself. Three things I take away from it:

I. Calame’s account of how this error came about is useful, because it shows how very small errors can be introduced that accumulate and allow the Times to get a story wrong. The main problem here is that the article’s writer, Jack Hitt, heard that a particular report was “archived” and assumed he couldn’t get it. In fact Life Site News (which first noticed the error), Calame, and ultimately the Times editors managed to come up with it pretty easily and found it showed that the Climaco was rightly convicted of murder, not illegal abortion.

Hitt’s explanation is plausible, but the Times could easily have checked this out before the article ran (or at least before they began answering complaints.) Another explanation, of course, is that Hitt found some evidence that suggested a shocking penalty was being wrongly imposed on a poor girl, and figured the Times would rush to print it and accept his word that the document was unavailable. (I’ve no evidence of this–just noting the possibility.) But either way, the blogosphere fact-checked him.

II. Another problem with this story is the NYT’s freelancer talking with the murderer, Carmen Climaco, through an unpaid translator who consulted for a pro-choice group in El Salvador, which then used the Times article for its fundraising. While this wasn’t the main error in the story, it’s an interesting admission that sometimes helpful local sources have their own agenda. Something we “warbloggers” have been beating to death lately in a slightly different context.

III. But perhaps the biggest problem–one which Calame notes in full–is the arrogant refusal of Times brass to admit there might have been a problem with their reporting. They sent out a form response to people who wrote in about the article dismissing their concerns before they had finished their translation of the critical document.

But now they persist in the same belief even when confronted by Calame with the court record that showed they were wrong and the baby’s lungs were full of air.

Not wanting to admit you’re wrong is human nature, not liberal bias. But even at this late date and in spite of the evidence, the NYT editors seem resolved that dammit, that girl is in jail for an abortion, not for murder. And according to Calame they’re still not ready to correct the story.

At this point I would think all bloggers–large or small, pro-life or pro-choice–who are interested in accurate reporting ought to put some pressure on the NYT to explain this development.

P.S. I’ve been underwhelmed with Calame’s chaperoning of the Times, although his is admittedly a difficult job, especially since he doesn’t have any power except a column about what goes on inside. But he earned his money on this one.

December 31, 2006
The Public Editor
Truth, Justice, Abortion and the Times Magazine
By BYRON CALAME

THE cover story on abortion in El Salvador in The New York Times Magazine on April 9 contained prominent references to an attention-grabbing fact. “A few” women, the first paragraph indicated, were serving 30-year jail terms for having had abortions. That reference included a young woman named Carmen Climaco. The article concluded with a dramatic account of how Ms. Climaco received the sentence after her pregnancy had been aborted after 18 weeks.

It turns out, however, that trial testimony convinced a court in 2002 that Ms. Climaco’s pregnancy had resulted in a full-term live birth, and that she had strangled the “recently born.” A three-judge panel found her guilty of “aggravated homicide,” a fact the article noted. But without bothering to check the court document containing the panel’s findings and ruling, the article’s author, Jack Hitt, a freelancer, suggested that the “truth” was different.

The issues surrounding the article raise two points worth noting, both beyond another reminder to double-check information that seems especially striking. Articles on topics as sensitive as abortion need an extra level of diligence and scrutiny — “bulletproofing,” in newsroom jargon. And this case illustrates how important it is for top editors to carefully assess the complaints they receive. A response drafted by top editors for the use of the office of the publisher in replying to complaints about the Hitt story asserted that there was “no reason to doubt the accuracy of the facts as reported.”

Apart from the flawed example of Ms. Climaco, Mr. Hitt’s 7,800-word cover article provided a broad and intriguing look at a nation where the penal code allows prison sentences for a woman who has an abortion, the provider of the procedure or anyone who assisted. His interviews with doctors, nurses, police officers, prosecutors, judges and both opponents and advocates of abortion offered revealing personal perspectives on the effects of the criminalization of the procedure.

Complaints about the article began arriving at the paper after an anti-abortion Web site, LifeSiteNews.com, reported on Nov. 27 that the court had found that Ms. Climaco’s pregnancy ended with a full-term live birth. The headline: “New York Times Caught in Abortion-Promoting Whopper — Infanticide Portrayed as Abortion.” Seizing on the misleading presentation of the article’s only example of a 30-year jail sentence for an abortion, the site urged viewers to complain to the publisher and the president of The Times. A few came to me.

The care taken in the reporting and editing of this example didn’t meet the magazine’s normal standards. Although Sarah H. Smith, the magazine’s editorial manager, told me that relevant court documents are “normally” reviewed, Mr. Hitt never checked the 7,600-word ruling in the Climaco case while preparing his story. And Mr. Hitt told me that no editor or fact checker ever asked him if he had checked the court document containing the panel’s decision.

Mr. Hitt said Ms. Climaco had been brought to his attention by the magistrate who decided four years ago that the case warranted a trial, so he had asked the magistrate for the court record. “When she told me that the case had been archived, I accepted that to mean that I would have to rely upon the judge who had been directly involved in the case and who heard the evidence” in the trial stage of the judicial process, Mr. Hitt wrote in an e-mail to me. So he didn’t pursue the document.

But obtaining the public document isn’t difficult. At my request, a stringer for The Times in El Salvador walked into the court building without making any prior arrangements a few days ago, and minutes later had an official copy of the court ruling. It proved to be the same document as the one disseminated by LifeSiteNews.com, which had been translated into English in early December by a translator retained by The Times Magazine’s editors. I’ve since had the stringer review the translation of key paragraphs for me.

The magistrate, Mr. Hitt noted, “had been helpful in other areas of the story and quite open.” So when she recalled one doctor’s estimate that Ms. Climaco’s pregnancy had been aborted at 18 weeks, he used that in the article. (The only 18-week estimate mentioned in the court ruling came from a doctor who hadn’t seen any fetus and whose deductions from the size of the uterus 17 hours after the birth were found by the three judges to be flawed.)

Mr. Hitt concluded the article with this summation of the Climaco case: “The truth was certainly — well, not in the ’middle’ so much as somewhere else entirely. Somewhere like this: She’d had a clandestine abortion at 18 weeks, not all that different from D.C.’s [another woman cited earlier in the story], something defined as absolutely legal in the United States. It’s just that she’d had an abortion in El Salvador.”

The caption under Ms. Climaco’s picture was notably specific. It stated flatly that she “was given 30 years for an abortion that was ruled a homicide.”

When Times Magazine editors provided me with an English-language version of the court findings on Dec. 8, just after the translation had been completed, there was little ambiguity in the court’s findings. “We have an already-formed and independent life here,” the court said. “Therefore we are not dealing with an abortion here, as the defense has attempted to claim in the present case.”

The physician who had performed the autopsy on the “recently born” testified that it represented a “full-term” birth, which he defined as a pregnancy with a duration of “between 38 and 42 weeks,” the ruling noted. In adopting those conclusions, the court said of another autopsy finding: “Given that the lungs floated when submerged in water, also indicating that the recently-born was breathing at birth, this confirms that we are dealing with an independent life.”

Exceptional care must be taken in the reporting process on sensitive articles such as this one to avoid the slightest perception of bias. Paul Tough, the editor on the article, acknowledged in an e-mail to me that in reporting this story, Mr. Hitt used an unpaid translator who has done consulting work for Ipas, an abortion rights advocacy group, for his interviews with Ms. Climaco and D.C. This wasn’t ideal, he said, but the risk posed for sources in this situation required the use of intermediaries “to some degree.”

Ipas used The Times’s account of Ms. Climaco’s sentence to seek donations on its Web site for “identifying lawyers who could appeal her case” and to help the organization “continue critical advocacy work” across Central America. “A gift from you toward our goal of $30,000 will help Carmen and other Central American women who are suffering under extreme abortion laws,” states the Web appeal, which Ipas said it took down after I first contacted the organization on Dec. 14. An Ipas spokeswoman called the appeal “moderately successful.”

The magazine’s failure to check the court ruling was then compounded for me by the handling of reader complaints about the issue. The initial complaints triggered a public defense of the article by two assistant managing editors before the court ruling had even been translated into English or Mr. Hitt had finished checking various sources in El Salvador. After being queried by the office of the publisher about a possible error, Craig Whitney, who is also the paper’s standards editor, drafted a response that was approved by Gerald Marzorati, who is also the editor of the magazine. It was forwarded on Dec. 1 to the office of the publisher, which began sending it to complaining readers.

The response said that while the “fair and dispassionate” story noted Ms. Climaco’s conviction of aggravated homicide, the article “concluded that it was more likely that she had had an illegal abortion.” The response ended by stating, “We have no reason to doubt the accuracy of the facts as reported in our article, which was not part of any campaign to promote abortion.”

After the English translation of the court ruling became available on Dec. 8, I asked Mr. Marzorati if he continued to have “no reason to doubt the accuracy of the facts” in the article. His e-mail response seemed to ignore the ready availability of the court document containing the findings from the trial before the three-judge panel and its sentencing decision. He referred to it as the “third ruling,” since the trial is the third step in the judicial process.

The article was “as accurate as it could have been at the time it was written,” Mr. Marzorati wrote to me. “I also think that if the author and we editors knew of the contents of that third ruling, we would have qualified what we said about Ms. Climaco. Which is NOT to say that I simply accept the third ruling as ‘true’; El Salvador’s judicial system is terribly politicized.”

I asked Mr. Whitney if he intended to suggest that the office of the publisher bring the court’s findings to the attention of those readers who received the “no reason to doubt” response, or that a correction be published. The latest word from the standards editor: “No, I’m not ready to do that, nor to order up a correction or Editors’ Note at this point.”

One thing is clear to me, at this point, about the key example of Carmen Climaco. Accuracy and fairness were not pursued with the vigor Times readers have a right to expect.

Tuesday November 28, 2006

Printer friendly version

Email to a friend

New York Times Caught in Abortion-Promoting Whopper – Infanticide Portrayed as Abortion

By John-Henry Westen

EL SALVADOR, November 27, 2006 (LifeSiteNews.com) – On April 9, New York Times reporter Jack Hitt produced what may be called a ‘hit piece’ against the pro-life movement in El Salvador. The piece, laden with scare tactics, culminates in his tale of woe of a woman who he says had an illegal abortion when she was 18 weeks pregnant and was sentenced to thirty years in prison. The only problem with the story is that the woman was found guilty of strangling her full-term baby shortly after her birth.

Writing in an editorial in one of the largest papers in El Salvador, Julia Cardenal, who was interviewed for the New York Times Hitt piece, excoriates the Times for false reporting. Referring to Hitt, Cardenal asks what the intention was of the NYT piece. “To cause indignation in the United States so that they will pressure us to legalize abortion?,” she asks rhetorically.

Hitt described his visit to Carmen Climaco in prison. “I was there to see Carmen Climaco. She is now 26 years old, four years into her 30-year sentence,” wrote Hitt. The New York Times article concludes, “She’d had a clandestine abortion at 18 weeks, not all that different from D.C.’s, something defined as absolutely legal in the United States. It’s just that she’d had an abortion in El Salvador.”

However, court records from the case, which have been obtained by LifeSiteNews.com, indicate that the case was actually one of infanticide rather than illegal abortion. While it was investigated on the suspicion of an illegal abortion, authorities found the dead baby hidden in a box wrapped in bags under the bed of Mrs. Climaco.

Moreover, forensic examination showed that it was a full term (38-42 weeks gestation) normal delivery, and that the child was breathing at the time of birth. The legal opinion of the cause of death was asphyxia by strangulation.

Cardenal also points out that the main source of information for Hitt came from a pro-abortion group called IPAS. She notes that the group stands to profit financially from the legalization of abortion in El Salvador since it sells vacuum aspirators used for abortion and incomplete abortion.

Evangelina Guirola, Julia de Cardenal’s sister, who assisted in the research for the editorial responding to the New York Times, told LifeSiteNews.com that IPAS is running a campaign to free Carmen Climaco and bring her to the United States.

To express concerns to the New York Times:

Arthur Sulzberger Jr., Chairman & Publisher:
publisher@nytimes.com

Scott H. Heekin-Canedy, President, General Manager
president@nytimes.com

See the full decision of the court in the Climaco case (in Spanish):
http://www.lifesite.net/ldn/2006/nov/061128a.html

See the New York Times article by Jack Hitt:
http://www.nytimes.com/2006/04/09/magazine/09abortion.html?_…

See the IPAS campaign to free Climaco
http://www.ipas.org/english/about/support_ipas/carmen.asp

Posted in: New York Times

It’s ALIVE! VRWC resuscitated to explain ‘why many doubted Broaddrick’s claims’

November 14, 2017 11:16 AM by Doug Powers

Time-honored excuse

NY Times: Economy’s getting better, and here’s how that might kill you

October 18, 2017 07:16 AM by Doug Powers

Even good news is bad news in the Trump era

2017: Dem senator on break from corruption trial calls Trump’s leadership ‘shameful’

October 1, 2017 03:07 PM by Doug Powers

Also vouches for character of San Juan mayor

NY Times runs another hot take featuring upside to brutal dictatorship

September 26, 2017 02:31 PM by Doug Powers

2017 just got more idiotic


Categories: Media Bias, New York Times, Politics